FAQ

Bij het starten van een nieuwe chat kun je alleen een template selecteren, waarom is er geen tekstvak beschikbaar?

Totdat een klant gereageerd heeft mogen we alleen templates sturen. Dus we kunnen dan geen leeg vak aanbieden. Zodra een klant een tekst teruggestuurd heeft, komt het vak beschikbaar. Dit zijn de regels van Facebook.
Zie https://www.whatsapp.com/legal/business-policy voor de laatste regels.

Als je een chat doorverbindt, blijft deze dan zichtbaar voor diegene die heeft doorverbonden?

Nee, tenzij je doorverbonden hebt naar een wachtrij waar je zelf ook aan deelneemt. Ook als je eerder de chat geclaimed hebt, is deze nog beschikbaar tot iemand anders hem claimt.

Ziet iedereen alle chatberichten aan de linkerkant?

Nee, alleen de berichten van de wachtrij waar je toegang toe hebt zijn zichtbaar.

Mijn klant stuurt een privé whatsapp bericht naar mijn verkoper. Het bericht komt aan op mijn bedrijfsnummer. Hoe kan dit?

Uw klant heeft waarschijnlijk het bedrijfstelefoonnummer in zijn contactenlijst staan bij de naam van uw verkoper. Hierdoor toont whatsapp de naam van de verkoper bij het bedrijfstelefoonnummer. Door een eerste welkom boodschap op uw bedrijfsnummer te zetten kunt u de klant hiervoor waarschuwen.

Mijn klant stuurt mij een contactpersoon door. Dit bericht komt echter niet aan.

Dit klopt.MessageBird en CM.com kunnen bepaalde berichten niet ontvangen. Dit zijn voor MessageBird contacten en livelocaties. Voor CM.com zijn dit livelocaties.

Vanuit huis kan ik niet inloggen op de Whatsappintegratie extensie. Waarom?

Standaard zetten we ip beveiliging aan op Whatsappintegratie om te voorkomen dat de hele wereld pogingen tot inbraak zou kunnen doen. Als u toch toegang wilt en u heeft thuis een vast ip adres, dan zou dit ip adres eventueel toegevoegd kunnen worden. Beter is echter om in te loggen op uw vpn van uw werk.

Thuis is ineens ook Whatsappintegratie geïnstalleerd, maar dat heb ik zelf niet gedaan en het is heel vervelend. Ook als ik hem daar de-installeer, dan is hij op de zaak ook weg.

U bent thuis op dezelfde google-account ingelogd als op de zaak. Dit houdt in dat als u Whatsappintegratie installeert op de zaak, deze ook automatisch thuis komt te staan. U kunt naar het menu extensies gaan en daar het blauwe actief vinkje uitzetten thuis. Hierdoor staat hij thuis wel geïnstalleerd, maar hij is niet actief. Op de zaak blijft hij dan wel gewoon actief.

Mijn klant wil blauwe vinkjes van mij zien. Ik zie ze wel van hem. Dit kan toch niet?

Bij bedrijven WhatsApp werkt dit op deze manier. Ook kan uw klant niet zien dat u aan het typen bent. Misschien dat Meta/Facebook dit later nog gaat introduceren.

Ik kan geen berichten verwijderen. Klopt dit?

Dit klopt. Deze functionaliteiten biedt de bedrijven WhatsApp nog niet op dit moment. Misschien dat Meta/Facebook dit later nog gaat introduceren.

Is er een mogelijkheid om emoticons te sturen?

Op dit moment zijn er drie die we makkelijk aanbieden. Zo levert : -) een 😀 op en ; -) een 😉 en ++ een 👍. Andere emoticons kun je kopiëren en plakken vanuit Whatsapp web. Dit kopiëren kan overigens alleen als je hem eerst in het ‘te versturen’ vak zet.

Wat gebeurt er als je een bericht stuurt naar een telefoonnummer dat geen whatsapp heeft?

Facebook/Meta staan niet toe dat je via de business Whatsapp api telefoonnummers controleert of ze Whatsapp geïnstalleerd hebben staan. Waarschijnlijk is dit om spam te voorkomen. Dus vooraf kunnen we helaas geen controle doen. Het bericht dat je naar Whatsapp verstuurt krijgt dan een rood kruis rechtsonder in het bericht:

Dit rode kruis komt op ieder bericht waarop we een status krijgen dat het niet afgeleverd kan worden.